22 september 2023

Grip op Water deel 4: Boten tellen met radar

Komende maanden geven we in een aantal artikelen een kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van het project ‘Grip op Water’. Zo zie je goed hoe dit innovatieve sensorplatform tot stand is gekomen.

In deze vierde update gaan we dieper in op het tellen en kwalificeren van boten met behulp van radar voor het project ‘Grip op Water’.

 

Boten tellen belangrijk voor toerisme

Hoeveel boten zijn er op het water? Zijn dat meer of minder boten dan vorig jaar? En wat voor boten zijn het? Met de antwoorden op deze vragen willen gemeentes de faciliteiten als bijvoorbeeld havenplaatsen beter afstemmen op de toeristen. Ook wil de gemeente graag live weten waar er ophopingen zijn, waar er overlast is of incidenten zijn om de veiligheid en vaarbeleving te verbeteren. In het verleden hielden de brugwachters bij hoeveel boten er passeerden en ook incidenten werden direct geconstateerd. Nu de bruggen op afstand worden bediend en er geen brugwachters meer zijn moet slimme technologie de boten tellen en incidenten constateren.

 

Slimme camera niet de beste optie

De meest voor de hand liggende oplossing is om gebruik te maken van de al camera’s die al geïnstalleerd zijn. Door de camera’s uit te rusten met slimme AI software is eenvoudig heel veel informatie te verzamelen. Alleen heeft het gebruik van camera’s een aantal nadelen waardoor de niet de meest geschikte optie is voor het tellen van boten. Zo worden de camera’s snel vies, spinnen vinden het heerlijk om zich voor de lens te nestelen. Dit brengt naast een hoge aanschafprijs ook hogere schoonmaakkosten en onderhoudskosten met zich mee. Een ander nadeel is dat de camera’s niet goed werken bij slecht zicht (bij slecht weer of in het donker). Daarnaast zijn er ook uitdagingen met betrekking tot de privacywetgeving, aan het verwerken en opslaan van camerabeelden moet je hier rekening mee houden.

Boten tellen met Anteral 3D radar

Om de boten te tellen is er gekozen voor een Anteral 3D radaropstelling. Deze technologie is zeer geschikt voor het doel. De keuze voor deze opstelling was eenvoudig. De oplossing is heel geavanceerd en verbruikt weinig energie en data en er waren daarnaast weinig alternatieven. Door het lage energieverbruik kan de opstelling ook zonder vast stroompunt draaien. De opstelling is kleiner dan een camera opstelling, goedkoper in aanschaf en onderhoud en werkt in alle licht en weersomstandigheden.

De radartechnologie brengt de boten in kaart op een XYZ as als een puntenwolk. Met deze wolk is de grootte van de boot en de snelheid af te lezen. Deze gegevens worden door Cegeka verwerkt in het IoT Platform. Zo zien de gebruikers snel en overzichtelijk hoe druk het op het water is en kan de data gebruikt worden om beslissingen te nemen over bijvoorbeeld de brugtijden.

 

Testopstelling draait, plannen voor de toekomst

De proefopstelling is geïnstalleerd en de testresultaten zijn tot nu toe zeer positief. De software van Cegeka houdt het aantal boten bij en daarnaast kunnen er uitspraken gedaan worden over de snelheid en de grootte van de boten. Ook zijn al de nodige incidenten in kaart gebracht. De volgende stap is deze informatie te uniformiseren en te integreren in het algemene dashboard waar we ook de waterhoogte en waterkwaliteit bijhouden. Ook zijn er al plannen om het radarsysteem uit te breiden met bijvoorbeeld het meten van geluid van de boten.

 

Het ‘Grip op Water’ project is ook genomineerd voor een Computable Award. Kunnen wij rekenen op jouw stem? Stem nu!

 

Alle gepubliceerde artikelen:

‘Grip op Water’ project genomineerd voor Computable Award
Grip op Water deel 1 – Aanleiding en doel van het project
Grip op Water deel 2 – Automatiseren en testen van blauwalg metingen
Grip op Water deel 3: Waterhoogte meten om vaarroutes te bepalen
Grip op Water deel 4: Boten tellen met radar
Grip op Water deel 5: Dashboard waar het om draait