E-Mobility

Case

BS-autotune: motormanagement-systeem efignition

Programmeerbare motormanagementsystemen worden gebruikt om de prestaties van motoren te verbeteren. BS-Auto Tune heeft de afgelopen jaren gebruik gemaakt van verschillende systemen. Uit onvrede over de kwaliteit heeft BS-Autotune besloten zelf een Motormanagementsysteem te ontwikkelen “EFIgnition”. Voor de ontwikkeling van de elektronica en de behuizing heeft BS-Autotune Inventeers ingeschakeld. BS-Autotune oprichter en eigenaar Jeroen Bosma: “Pas nu ik mijn eigen systeem heb, verlopen de inbouwprojecten zoals gepland!”

Motormanagementsysteem toepassingen

Een motormanagementsysteem (Engine Control Unit, ECU) wordt gebruikt om een motor beter af te stellen.. Een motor wordt afgestemd om aan milieueisen te voldoen, rijcomfort te verhogen of de prestaties van een motor te verbeteren. BS-Autotune installeert motormanagementsystemen bij klassieke voertuigen, raceauto’s, hobbyauto’s, auto’s voor circuit of cross maar ook bij motorfietsen, boten, aggregaten en zelfs bij vliegtuigen.

Een motormanagementsysteem haalt data uit verschillende sensoren (krukaspositie, nokkenaspositie, druksensor in inlaat, temperatuursensor inlaatlucht, motortemperatuur, gasklep positie en Lambda sensor). De data bepaalt de hoeveelheid brandstof die ingespoten moet worden, wanneer het ingespoten moet worden en wanneer het tot ontbranding wordt gebracht (vonk). Het motormanagementsysteem kan de stationair loop beïnvloeden, de turbodruk regelen of een fan voor de motorkoeling inschakelen.

Slechte ervaringen met andere motormanagementsystemen

Jeroen Bosma is gestart met de ontwikkeling van een eigen motormanagementsysteem na de vele slechte ervaringen met andere systemen. Jeroen Bosma: “Ik heb veel andere vrij-programmeerbare motormanagementsystemen gebruikt, maar vaak gingen ze stuk en daarnaast waren ze duur. De elektronica was niet goed ontworpen en ook de behuizingen voldeden niet aan de eisen. Door bijvoorbeeld trillingen, condens, zout maar ook hoge en lage temperaturen ging de elektronica kapot. Ik heb veel verschillende problemen meegemaakt: plotselinge shutdowns van de processor, afscheurende FET’s, los gesmolten FET’s van meer dan driehonderd graden, communicatieproblemen na het doorwarmen van de elektronica en zo kan ik nog wel even doorgaan. Door de ontwikkeling van mijn eigen motormanagementsysteem behoren deze problemen tot het verleden.”

Ontwikkeling EFIgnition

Het motormanagementsysteem van BS-Autotune heeft de naam EFIgnition gekregen. EFIgnition is een zeer betrouwbaar systeem gebleken en dit is voor een groot deel aan Inventeers te danken. Inventeers heeft de elektronica en de behuizing ontwikkeld. Jeroen Bosma: “Met het ontwikkelen van de EFIgnition heb ik Inventeers “carte blanche” gegeven. Ik wist wat ik wilde, maar mijn voorbereidingen waren minimaal. Daarnaast ben ik geen elektronicaexpert. Ik vond het spannend om dit zo los te laten, maar het resultaat was super.
De elektronica voldoet aan alle eisen. Zo zijn er gescheiden ground-planes voor het sensor- / processorgedeelte en voor het “schakelende” en stroom-voerende deel van de ECU. De printsporen zijn afgerond. De componenten die veel stroom voeren liggen dicht bij de connector en hebben dikke printsporen. De FET’s die temperatuur ontwikkelen hebben een perforatie in de printplaat gekregen waar metalen busjes in zitten voor koelende massa en beter warmtetransport. Verder zijn natuurlijk alle gebruikte circuits tegen het licht gehouden zodat deze storingsvrij werken.”
Naast de elektronica heeft Inventeers ook de behuizing ontwikkeld. De behuizing is gemaakt van polyurethaan (PU). Van aluminium is een moedermal gemaakt. Daaruit worden siliconen mallen getrokken. De printplaat krijgt deze siliconen mal “aangetrokken” en wordt vervolgens gevuld met een PU hars. Daarmee is de ECU geheel stofdicht, waterdicht en trilling bestendig. Deze manier van elektronica verpakken is zeer goed voor de warmtehuishouding van de elektronica.
De gebruikte software is het bestaande programma Tunerstudio (EFI Analytics). Met behulp van een laptop is het systeem grotendeels zelf-lerend door analyse van de sensordata. Jeroen Bosma: “Betrouwbare en gebruiksvriendelijke software was er al en nu dus ook de elektronica.”

Fijne samenwerking

Jeroen Bosma: “Het was voor mij een grote en risicovolle stap om elektronica te laten ontwikkelen. Ik heb er geen verstand van en wilde niet bedonderd worden. Maar dit gevoel heb ik geen enkel moment gehad. Met Inventeers waren de lijntjes zeer kort. Het is een jong en dynamisch bedrijf maar wel met 15 jaar ervaring. Ze zijn creatief en denken zeer actief mee. Alles bij elkaar een soepele en bevredigende samenwerking.”

Voor meer informatie

Inventeers Research & Development B.V.
Le Pooleweg 7
2314XT Leiden
Nederland
Website: https://www.inventeers.nl/
Email: info@inventeers.nl
Telefoon: +31-(0)71-5231236

BS-AutoTune EFIgnition
Einsteinstraat 78
2811 EP Reeuwijk
Nederland
Website: https://www.bs-autotune.nl/
https://www.efignition.nl/
Telefoon +31 (0) 182 75 76 82

“Betrouwbare en gebruiksvriendelijke software was er al en nu dus ook de elektronica.”

Jeroen Bosma